Смяна на преден / заден амортисьор
Смяна на амортисьор на пръв поглед изглежда лесна задача, но това е подвеждащо. За да разберем защо това е така е необходимо да разгледаме разликите на двата основни вида окачване.
Смяна на Макферсон амортисьор
При Макферсон амортисьорът, пружината и тампонът с лагера отгоре са едно цяло. За смяна на амортисьор при този вид окачване е необходимо да стиснете пружината със специални скоби за пружини, чак след това да развъртите гайката на амортисьора, която държи тампона, а между него и долната част на амортисьора е пружината. При макферсон окачването е задължително да има и стабилизираща щанга с биалетки. Ние от Ес Техник НЕ препоръчваме сами да си сменяте макферсон амортисьори, защото свиването на пружината е сложен и опасен процес.

Смяна на амортисьор, който е отделно от пружината
Вторият вид амортисьори са тези, които са отделно от пружината, т.е. седят до нея. Този вид окачване обикновено се използва за задната ос на автомобила. При задното окачване често се среща и тип макферсон. Всичко зависи от решението на производителя. Смяната на този вид амортисьор също е сложна задача. Причината е, че амортисьорът държи пружината да не се отвори и да излети от колата. Амортисьорът е захванат отгоре за купето, а отдолу за носача, на който седи и пружината. Неговата дължина е по-къса от пружината. Ето защо при смяната му обикновено трябва да се свали и пружината, за да бъде изваден безопасно.

Каква марка амортисьор да изберете
Животът на амортисьорите много зависи от пътните условия и начина на шофиране. Обикновено гледате за една кола 3 вида амортисьори на 5 марки и тотално се обърквате какво да закупите. Когато се посъветвате с Вашият автосервиз, те обикновено знаят от коя марка амортисьори, подходящи за Вашия автомобил, имат най-малко рекламации.
Индикации за смяна на амортисьор
Понякога амортисьорите изтичат без да тропат и започват да люлеят. Автомобилът става нестабилен. В други случаи амортисьорът е видимо сух, не е изтекъл. Колата вози много добре, но има едно тропане от амортисьорите. В този случай също трябва да ги подмените или рециклирате (ако са много скъпи като тези с електронно регулиране на твърдостта).
Тресачка за амортисьори
Като заключение може да кажем, че смяна на амортисьори винаги се прави по чифтове. Т.е. ако единият от предните Ви амортисьори е за смяна,трябва да подмените и другия преден, макар и все още да е здрав (същото се отнася и за задните). Това изискване не е на автосервизите . Това изискване е на производителите на амортисьори, за да предоставят гаранция. Те продават и по 1бр, но в този случай не издават гаранция.